Edukační skupina předškolního vzdělávání
Vážení rodiče,
nově se asi setkáváte s pojmem edukační skupiny. Jedná se o přípravné kurzy, které vytvořila
Pedagogicko-psychologická poradna Brno jako program rozvoje dětí v předškolním věku jako
přípravu pro počátek školního vzdělávání. Při nástupu do školy mívají děti problémy v komunikaci,
opožděný vývoj řeči, artikulační neobratnost, nerozvinutou motoriku, zejména grafomotoriku,
narušené nebo nerozvinuté zrakové a sluchové vnímání, problémy s orientací v prostoru a čase,
oslabené základní matematické představy, nebo poruchy soustředění a pozornosti. Cílem skupinové
práce s dětmi je hravou formou rozvíjet schopnosti, dovednosti a funkce, které jsou důležité pro dobré
a kvalitní zvládnutí základů čtení, psaní a počítání. Smyslem edukačních skupin je systematický
rozvoj dílčích oblastí - rozvoj sociálních dovedností, matemetických představ, grafomotoriky a psaní, sluchového vnímínání, sluchové paměti, porozumění a přípravy na čtení, zrakového vnímání a pozornost. Touto přípravou můžeme předcházet možnému vzniku specifických poruch učení. Lekce konají ve spolupráci a za přítomnosti rodičů, kteří jsou aktivními účastníky lekcí.
Program skupin je obvykle rozvržen do několika měsíců, a to až do zápisu dětí do školy.
Letos budeme mít opět harmonogram 6 lekcí,které probíhají po 14 dnech v pondělí, od ledna do března. Každá lekce má svou strukturu, jednotlivé činnosti
se střídají a na sebe navazují. Lekce mají přibližně hodinové trvání a je nutné , aby byl vždy přítomen
jeden z rodičů. Rodič získá nejen náměty pro domácí činnost, ale zároveň stráví čas se svým dítětem,
které se mu předvede v novém světle, ukáže své dovednosti , což je pro dítě i rodiče velmi cenné. Součástí edukačních skupin je domácí příprava, na kterou jsou dětem zadávány pracovní listy.
Přeji Vám , ať děti i Vás čas strávený ve skupině hodně baví a je Vám maximálně užitečný.
Mgr. Barbora Křížová
učitelka edukační skupiny
Oblasti rozvoje verbálních a kognitivních funkcí:
1. Sluchová analýza -slyšet určitou hlásku na začátku slova, uprostřed nebo na konci
2. Sluchová syntéza -umět spojit hlásky do slabiky, případně celého slova
3. Rozvoj řeči -pohádky
1)doplňovat do vyprávění slova. ( Dědek zasadil….. .)
2)ve vyprávění se střídat po větách nebo po krátkých částech
3)umět vyprávět souvisle děj známé pohádky
4)sluchová percepce- ve vyprávění úmyslně opakovat
5)dějová posloupnost- umět uspořádat obrázky děje:
-okruhy slovní zásoby:
1)příroda-stromy, květiny, zvířata-savci, ptáci, ryby, plazi,
2)potraviny, jídlo, zelenina, ovoce
3)dopravní prostředky, zařízení domu, školní potřeby
4)člověk-členové rodiny, části těla, nemoci, oblečení,hygiena, povolání
5)pohádkové postavy
4. Zrakové vnímání -umět rozlišovat podobné tvary nebo zrcadlově převrácení tvary
5. Prostorová orientace - pojmy: vpravo, vlevo, nahoře,dole, uprostřed
6. Matematické představy -umět spojovat předměty do skupin po 2, 3, 4, 5
7. Grafomotorika
8. nácvik školáckého chování
- mluvím, jen když mám slovo, neskáču druhým do řeči
-nejdříve přemýšlím sám, když opravdu nevím, až potom poprosím o radu
-umím druhému pomoci nebo mu poradit
-umím říkat “prosím” a “děkuji”
-umím říkat “omlouvám se”, když něco není správně
-umím se oblékat a svlékat bez pomoci dospělého
-umím poznat svoje věci (oblečení,boty…pastelky…)
-umím si sbalit věci do batůžku(např.oblečení)
-umím po sobě uklízet (po kreslení, stříhání…hračky, oblečení…) audržuji kolem
sebe pořádek
-umím si už sám myslet na svoje povinnosti (doma i ve školce) a udržuji kolem sebe
pořádek
-umím na sebe dávat pozor, jsem venku i doma vždy opatrný